اهداف افراد در دوران سالمندی با محدودیتهای فیزیکی مختلفی روبهرو میشوند و این امر نه تنها فعال ماندن به لحاظ فردی و اجتماعی را دشوار میکند بلکه بر سلامت روانی سالمندان نیز اثرگذار است. طراحی (طراحی محصولات، فضا و غیره) و ارائه راهحلهای نوین در جهت تسهیل زندگی سالمندان، میتواند منجر به افزایش سطح فعالیتهای فردی و اجتماعی آنان شود.
مواد و روش ها مقاله حاضر بخشی از مطالعهای کیفی با رویکرد کاربرمحور است که به بررسی فعالیتهای اجتماعی خارج از منزل سالمندان و پیشنهاد محصولی در جهت ارتقا آن میپردازد. دادههای این مطالعه با روش نمونهگیری تصادفی و از طریق پخش پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه و ثبت بازخوردهای شرکتکنندگان به دست آمده است. مطالعه کیفی حاضر به ترتیب در چهار مرحله انجام شده است: 1.پخش پرسشنامه بین 42 نفر سالمند 2. مصاحبه با 19 نفر سالمند 3. ثبت بازخورد و نظرات 19 نفر سالمند 4. پخش پرسشنامه رضایتمندی بین 19 نفر سالمند شرکتکننده در مراحل آخر جهت سنجش رضایتمندی از طرح پیشنهادی محصول. تعداد 12 نفر سالمند زن و 7 نفر سالمند مرد در سه مرحله آخر مشارکت کرده و دادهها بر اساس نظرات ایشان مطالعه و بررسی و نمونههای مشابه و مرتبط با محصول، جمعآوری شد و سپس بر اساس تحلیل دادهها، راهکارها ارائه شد.
یافته ها در مرحله اول اصلیترین فعالیت خارج از منزل، خرید و پررفت و آمدترین مراکز خرید، مراکز میوه و ترهبار شناسایی شد. کیف خرید به عنوان محصول مرتبط با پروسه خرید انتخاب شد و سپس از طریق مصاحبه به شناخت مشکلات آن، پرداخته شد. در طراحی محصول نهایی به قابلیت تنظیم، ایستایی و ایمن بودن محصول که حس رضایتمندی را بالا ببرد و حس وابستگی و نیاز به دیگران را کاهش دهد، توجه شد.
نتیجه گیری در طراحی محصول نهایی به مشکلات مطرح شده توسط سالمندان، توجه شد. برای پژوهشهای احتمالی آینده در نظر گرفتن اندازههای بدنی افراد به منظور تطابق راهحلهای احتمالی با نیازهای خاص هر فرد، پیشنهاد میشود. از سویی دیگر بررسی عادات و رفتارهایی که موجب صدمه به سالمند در پروسه خرید میشود و تعدیل آنها از طریق ارائه راهحلهای مناسب در طراحی محصول، میتواند در ارتقای کیفیت فعالیتهای این گروه بسیار موثر باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |