دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 129-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naeimi M, Shokri P, Sahaf R, Mokhtarinia H R. Enhancing Older People’s Outdoor Activities Through User-Centered (Shopping Bag) Product Design; A Qualitative Study Based on the User-Centered Approach. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2015; 10 (2) :122-129
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-863-fa.html
نعیمی ملیحه، شکری پروین، صحاف رباب، مختاری‌نیا حمیدرضا. بررسی چگونگی ارتقای فعالیت‌های خارج از منزل سالمندان از طریق طراحی محصولات (طراحی کیف خرید) کاربر‌محور: یک مطالعه کیفی به روش کاربرمحور. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1394; 10 (2) :122-129

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-863-fa.html


1- گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، robabsahaf@gmail.com
3- گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (8600 مشاهده)

اهداف افراد در دوران سالمندی با محدودیت‌های فیزیکی مختلفی روبه‌رو می‌شوند و این امر نه تنها فعال ماندن به لحاظ فردی و اجتماعی را دشوار می‌کند بلکه بر سلامت روانی سالمندان نیز اثرگذار است. طراحی (طراحی محصولات، فضا و غیره) و ارائه راه‌حل‌های نوین در جهت تسهیل زندگی سالمندان، می‌تواند منجر به افزایش سطح فعالیت‌های فردی و اجتماعی آنان شود.
مواد و روش ها مقاله حاضر بخشی از مطالعه‌ای کیفی با رویکرد کاربر‌محور است که به بررسی فعالیت‌های اجتماعی خارج از منزل سالمندان و پیشنهاد محصولی در جهت ارتقا آن ‌می‌پردازد. داده‌های این مطالعه با روش نمونه‌گیری تصادفی و از طریق پخش پرسش‌نامه، مشاهده، مصاحبه و ثبت بازخوردهای شرکت‌کنندگان به دست آمده است. مطالعه‌ کیفی حاضر به ترتیب در چهار مرحله انجام شده است: 1.پخش پرسش‌نامه بین 42 نفر سالمند 2. مصاحبه با 19 نفر سالمند 3. ثبت بازخورد و نظرات 19 نفر سالمند 4. پخش پرسش‌نامه رضایتمندی بین 19 نفر سالمند شرکت‌کننده در مراحل آخر جهت سنجش رضایتمندی از طرح پیشنهادی محصول. تعداد 12 نفر سالمند زن و 7 نفر سالمند مرد در سه مرحله آخر مشارکت کرده و داده‌ها بر اساس نظرات ایشان مطالعه و بررسی و نمونه‌های مشابه و مرتبط با محصول، جمع‌آوری شد و سپس بر اساس تحلیل داده‌ها، راهکارها ارائه شد.
یافته ها در مرحله اول اصلی‌ترین فعالیت خارج از منزل، خرید و پر‌رفت و آمدترین مراکز خرید،  مراکز میوه و تره‌بار شناسایی شد. کیف خرید به عنوان محصول مرتبط با پروسه خرید انتخاب شد و  سپس از طریق مصاحبه به شناخت مشکلات آن، پرداخته شد. در طراحی محصول نهایی به قابلیت تنظیم، ایستایی و ایمن بودن محصول که حس رضایتمندی را بالا ببرد و حس وابستگی و نیاز به دیگران را کاهش دهد، توجه شد. 
نتیجه گیری در طراحی محصول نهایی به  مشکلات مطرح شده توسط سالمندان، توجه شد. برای پژوهش‌های احتمالی آینده در نظر گرفتن اندازه‌های بدنی افراد به منظور تطابق راه‌حل‌های احتمالی با نیازهای خاص هر فرد، پیشنهاد می‌شود. از سویی دیگر بررسی عادات و رفتارهایی که موجب صدمه به سالمند در پروسه خرید می‌شود و تعدیل آن‌ها از طریق ارائه راه‌حل‌های مناسب در طراحی محصول، می‌تواند در ارتقای کیفیت فعالیت‌های این گروه بسیار موثر باشد. 

متن کامل [PDF 4060 kb]   (3372 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سالمند شناسی
دریافت: 1394/1/5 | پذیرش: 1394/3/20 | انتشار: 1394/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb