دوره 10، شماره 3 - ( پائیز 1394 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 191-182 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Z, Majlesi F, Tol A, Rahimi Foroushani A, Sahaf R, Ali Gol M et al . The Effect of Educational Intervention on the Promotion of Physical Activities of the Elderly Men in Qom City: Application of Trans-Theoretical Model. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2015; 10 (3) :182-191
URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-940-fa.html
کریمی زینب، مجلسی فرشته، طل آذر، رحیمی‌فروشانی عباس، صحاف رباب، علی‌گل محمد و همکاران.. بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای فعالیت فیزیکی مردان سالمند شهر قم: کاربرد مدل فرانظری. سالمند: مجله سالمندی ایران. 1394; 10 (3) :182-191

URL: http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-940-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات سالمندی ایران، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تهران، ایران. ، robabsahaf@gmail.com
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.
5- - گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده:   (9377 مشاهده)

اهداف: هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگوی فرانظری در ارتقای فعالیت فیزیکی مردان سالمند بود.

مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی روی 140 نفر از سالمندان عضو کانون‌های بازنشستگان شهر قم با ویژگی‌های انتخاب تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. ابزار استفاده‌شده این پژوهش پرسش‌نامه محقق‌ساخته مبتنی‌بر الگوی فرانظری و پرسش‌نامه فعالیت فیزیکی سالمندان «چامپس» بود. برای تحلیل نتایج از آزمون کای-دو و تحلیل واریانس با داده‌های تکراری در نسخه 18  نرم‌افزار SPSS استفاده شد. این مطالعه در پایگاه ثبت کارآزمایی‌های بالینی (IRCT) به شماره IRCT201407208742N5 تأیید شد.

یافته‌ها: قبل از آموزش دو گروه مداخله و کنترل، از نظر متغیرهای فردی و وضعیت فعالیت فیزیکی تفاوت معنی‌داری نداشتند (P<0/05). علاوه‌براین، میانگین نمره ساختارهای مربوط به پرسش‌نامه مبتنی‌بر الگو نیز تفاوت معنی‌‌داری پس از آموزش در این گروه داشتند (0/05>P). در گروه کنترل نیز تفاوت معنی‌داری در فعالیت فیزیکی و میانگین نمره ساختارهای پرسش‌نامه وجود نداشت.

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، انجام مداخله آموزشی برمبنای الگوی فرانظری در ارتقای فعالیت فیزیکی مؤثر و دارای اعتبار است و الگوی فرانظری می‌تواند در این زمینه مفید باشد. با کاربرد این الگو و شناسایی عوامل تسهیل‌گر و موانع رفتار فعالیت فیزیکی در سالمندان، می‌توان برای ارتقای فعالیت جسمانی منظم گام‌های مؤثری برداشت. 

متن کامل [PDF 5146 kb]   (5610 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سالمند شناسی
دریافت: 1394/1/16 | پذیرش: 1394/4/29 | انتشار: 1394/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشريه سالمند: مجله سالمندي ايران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ageing

Designed & Developed by : Yektaweb