1- گروه سلامت سالمندی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- سازمان آموزش فنی و حرفه ای، تبریز، ایران
3- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4- گروه سلامت سالمندی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، hm1349@gmail.com
چکیده: (32 مشاهده)
اهداف: هدف مطالعه بررسی موانع و استراتژی های مهارت آموزی شغلی کارگران سالمند در ایران بود.
مواد و روش ها: نوع مطالعه کیفی و با رویکرد تحلیل محتوای مرسوم بود. مشارکت کنندگان شامل دو گروه بازنشستگان و کارفرمایان بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند. بعد از اخذ رضایت آگاهانه از آن ها مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و نمونه نهایی شامل 31 نفر شد.
یافته ها: یافته ها در در 21 زیر طبقه، 7 طبقه فرعی و 2 طبقه اصلی قرار گرفتند. موانع مهارت آموزی شغلی بازنشستگان شامل موانع فردی (تغییر فرآیند یادگیری با افزایش سن، محدودیت مالی، محدودیت علمی، محدودیت زمانی) و موانع فرهنگی (کلیشه های سنی، کمبود انگیزش اجتماعی) بود و استراتژی های آن شامل پشتیبانی آموزشی (تقویت فرهنگ یادگیری بعد از بازنشستگی، تقویت شبکه اطلاع رسانی، حمایت مالی، ارتقای دسترسی)، الگوهای آموزشی کارآمد (آموزش عملی و کارآموزی، زمان آموزش کوتاه و اختیاری، آموزش همتا)، محتوای آموزشی مناسب (مهارت های سوادی و زبانی، مهارت های فناوری، مهارت های خود اشتغالی، مهارت های خودمراقبتی)، فضای آموزشی مناسب (مراکز آموزش فنی و حرفه ای، کانون های سالمندی)، و منابع انسانی مورد نیاز (متخصصان سلامت، مربیان کار) بود.
نتیجه گیری: بازنشستگان در مسیر مهارتآموزی شغلی با موانع فردی و موانع فرهنگی مواجهاند. برای رفع موانع استراتژی هایی نظیر پشتیبانی آموزشی، الگوهای آموزشی کارآمد، محتوای آموزشی مناسب، فضای آموزشی مناسب و بهرهگیری از منابع انسانی تخصصی ضروری است. این اقدامات میتواند زمینه توانمندسازی و مشارکت فعال بازنشستگان در فعالیتهای شغلی را فراهم سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سالمند شناسی دریافت: 1404/1/19 | پذیرش: 1404/5/21